باسمه تعالی
مقدمه:
سیاست های تولید مواد و رسانه های یادگیری در برنامه درسی ملی بر تولید محتوای الکترونیکی چند رسانه ای متناسب با نیاز معلمان و دانش آموزان و استفاده هوشمندانه از آنها و همچنین بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی با رویکرد حل مسأله در تولید مواد و رسانه های یادگیری و بسترسازی برای بسط و توسعه تجارب و ابتکارات معلمان و مربیان و دانش آموزان در طراحی، ساخت و ارزشیابی مواد و منابع یاددهی و یادگیری را مورد تاکید قرارمی دهد.بر این اساس، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در اجرای مفاد سند بالا دستی (سیاست های تولید مواد ورسانه های یادگیری، 7-12، 4-12 برنامه درسی ملی - راهکار 1-17، 2-17، راهکار 3-9 سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی) وهمچنین غنی بخشی به محتوای شبکه ملی مدارس ایران رشد بعنوان شبکه اصلی پشتیبان برنامه درسی در نظر دارد جشنوارۀ تولید محتوای الکترونیکی دانش آموزان و معلمان با رویکرد های جدید آموزشی را با اهداف ذیل برگزار نماید:
اهداف برگزاری جشنواره
- توسعه وتعمیق فرهنگ تولید محتوای الکترونیکی درسی واستفاده از فناوری اطلاعات وارتباطات در فرآیندهای یادگیری
- ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی و پرورش توانمندی های معلمان، دانش آموزان، دانشجو معلمان و مدرسان در تولید مواد و رسانه های یادگیری الکترونیکی
- تولید محتوای الکترونیکی چندرسانه ای متناسب با نیاز معلمان و دانش آموزان و استفاده هوشمندانه از آنهادر فرآیند تدریس -یادگیری
- توانمندسازی مدرسه برای ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب در تولید و بهره برداری از مواد و رسانه های یادگیری الکترونیکی.
شیوه اجراء:
این جشنواره در دو مرحله ( مرحله اول بصورت استانی ومرحله دوم بصورت کشوری از میان محصولات برگزیده شده مرحله اول ) برگزار خواهد شد.
گروههای شرکت کننده:
1. دانش آموزان[1]:
- دانش آموزان پایه ششم دورهی ابتدائی
- دانش آموزان دورهی متوسطه اول و دوم
- هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش
2. معلمان (مربیان)[2]
- آموزگاران و دبیران دورهی ابتدائی، و متوسطهی اول و دوم؛
- معلمان مدارس استثنایی، غیر دولتی و استعدادهای درخشان؛
- هنرآموزان هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش؛
- مدرسان دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیری شهید رجایی
- کارکنان آموزشی شاغل در ادارات آموزش و پرورش؛ کادر اداری مدارس
3. دانشجویان
- دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان؛
- دانشجویان دانشگاه شهید رجایی
[1] شامل کلیه دانش آموزان مدارس دولتی، غیر دولتی، مدارس خاص، مدارس استثنایی، مدارس تیزوهوشان، مدارس بین الملل و....
[2] در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، «معلم» و «مربی» مترداف هم به کار رفته است
محورهای برگزاری جشنواره :
محورها |
محیط کد نویسی |
|
سیستم عامل ویندوز |
سیستم عامل اندروید |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
با عنایت به تغییرات انجام شده در کتاب های درسی و اتخاذ رویکردتوانمند سازی مخاطب در حل مسأله وتقویت روحیه فعالیت وابتکار در اغلب آنها، توجه به این رویکردها در تولید مواد و رسانه های یادگیری الکترونیکی مورد تأکید است. از شرکت کنندگان محترم انتظار می رود مواد و رسانه های تولید شده خود را پیرامون آن دسته از مفاهیم کتابهای درسی یک پایه یادوره تحصیلی که از نظر تدریس و یادگیری نیازمند توجه بیشتر بوده ویا جهت غنی سازی نیازمند به کارگیری فناوری های آموزشی هستند سامان داده ونسبت به تولید آن ها اقدام نمایند.
گزارش دبیر جشنواره
عرض سلام و ادب و احترام دارم، خدمت یکایک سروران ارجمند و خیرمقدم عرض میکنم، خدمت میهمانان گرامی، معاون محترم وزیر، مدیران کل محترم ستادی، مدیر ان کل محترم آموزش و پرورش استانها و یکایک همکارن محترم سازمان پژوهش و یکایک دست اندرکاران صدیق و خدوم نهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی در تهران و سراسر کشور؛
به استحضار میرساند انتشار فراخوان نهمین جشنواره، در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ تولید محتوا با بهرهگیری هوشمندانه از فناوری اطلاعات در فرآیندهای یادگیری و ایجاد زمینهء مناسب برای شناسایی و پرورش توانمندیهای معلمان، دانشآموزان، دانشجو معلمان و مدرسان در تولید مواد و رسانه های یادگیری و درحقیقت، توانمندسازی مدرسه برای ایفای نقش اصلی در نیل به مطلوب جهت تولید و بهرهبرداری از مواد و رسانههای الکترونیکی صورت پذیرفته است.
از جمله محورهای مورد تاکید دوره نهم میتوان به:
- تولید اجزا آموزشی با موضوعات درسی در پایه ششم ابتدایی و دورهء متوسطه اول و دوم با رویکردهای
- تبیین تسهیل و تعمیق مفاهیم مندرج در کتابهای درسی
- تولید درسافزارهای آموزشی متناسب با موضوعات کتب درسی دورهء ابتدایی، متوسطه اول و دوم.
- تولید اجزاء و نرمافزارهای آموزشیبا موضوعات پرورشی، دینی به ویژه معارف قرآنی و معارف انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش
- تولید اجزا و نرمافزارهایی در حوزه تربیت بدنی، سلامت و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی.
- تولید اجزاء و نرمافزارهای سرگرمی و بازی اموزشی با تاکید بر مفاهیم درسی، اشاره نمود.
ضمناً توجه به مفاهیم
*سبک زندگی ایرانی اسلامی؛ محیط زیست؛ مهارتهای زندگی؛ حقوق بشر اسلامی؛ سیاستهای جمعیتی؛ زیست فناوری؛ فناوری اطلاعت ارتباطات؛ تفکر و خلاقیت و نوآوری؛ اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی؛ معرفی حرفهها و هنرها و جغرافیا متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی استانها و مناطق روستایی و عشایری نیازها و وظایف خانواده؛
**مضامین توحید، نبوت، امامت، معاد، ولایت، مهدویت و تقویت ایمان، بصیرت دینی، فرهنگ نیکوکاری، تعاون، مشارکت پذیری و مشارکتجوئی، تقویت باور و روحیهء مسئولیت پذیری، تعمیق فرهنگ عفاف و حیا و ارزشهای انقلاب اسلامی
مشروح گزارش را در فایل پیوست مشاهده نمایید.
نظر خود را اعلام نمایید