گزارش مراسم ویدئو کنفرانس نهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی

باسمه تعالی

مقدمه:

سیاست های تولید مواد و رسانه های یادگیری در برنامه درسی ملی بر تولید محتوای الکترونیکی چند رسانه ای متناسب با نیاز معلمان و دانش آموزان و استفاده هوشمندانه از آنها و همچنین بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی با رویکرد حل مسأله در تولید مواد و رسانه های یادگیری و بسترسازی برای بسط و توسعه تجارب و ابتکارات معلمان و مربیان و دانش آموزان در طراحی، ساخت و ارزشیابی مواد و منابع یاددهی و یادگیری را مورد تاکید قرارمی دهد.بر این اساس، سازمان  پژوهش و برنامه ریزی  آموزشی در اجرای مفاد سند بالا دستی (سیاست های تولید مواد ورسانه های یادگیری، 7-12، 4-12  برنامه درسی ملی -  راهکار 1-17، 2-17، راهکار 3-9 سند تحول بنیادین آموزش وپرورش  و سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی)  وهمچنین غنی بخشی به محتوای شبکه ملی مدارس ایران رشد بعنوان شبکه اصلی پشتیبان برنامه درسی  در نظر دارد جشنوارۀ تولید  محتوای الکترونیکی  دانش آموزان و معلمان با رویکرد های جدید آموزشی  را با اهداف ذیل برگزار نماید:

اهداف برگزاری جشنواره

  1. توسعه وتعمیق فرهنگ تولید محتوای الکترونیکی درسی واستفاده از فناوری اطلاعات وارتباطات در فرآیندهای یادگیری
  2. ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی و پرورش توانمندی های معلمان، دانش آموزان، دانشجو معلمان  و مدرسان در تولید مواد و رسانه های یادگیری الکترونیکی
  3. تولید محتوای الکترونیکی چندرسانه ای متناسب با نیاز معلمان و دانش آموزان و استفاده هوشمندانه از آنهادر فرآیند تدریس -یادگیری
  4. توانمندسازی مدرسه برای ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب در تولید و بهره برداری از مواد و رسانه های یادگیری الکترونیکی.

شیوه اجراء:

این جشنواره در دو مرحله ( مرحله اول بصورت استانی ومرحله دوم بصورت کشوری از میان محصولات برگزیده شده مرحله اول ) برگزار خواهد شد.

گروههای شرکت کننده:

1. دانش آموزان[1]:

  • دانش آموزان پایه ششم  دوره‌ی ابتدائی
  • دانش آموزان دوره‌ی متوسطه اول و دوم
  • هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش

 

2. معلمان (مربیان)[2]

  • آموزگاران و دبیران دوره‌ی ابتدائی، و متوسطه‌ی اول و دوم؛
  • معلمان مدارس استثنایی، غیر دولتی و استعدادهای درخشان؛
  • هنرآموزان هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش؛
  • مدرسان دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیری شهید رجایی
  • کارکنان آموزشی شاغل در ادارات آموزش و پرورش؛ کادر اداری مدارس  
  •  

3. دانشجویان

  • دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان؛
  • دانشجویان دانشگاه شهید رجایی
 

[1] شامل کلیه دانش آموزان مدارس دولتی، غیر دولتی، مدارس خاص، مدارس استثنایی، مدارس تیزوهوشان، مدارس بین الملل  و....

[2] در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، «معلم» و «مربی» مترداف هم به کار رفته است

 

محورهای برگزاری جشنواره :

 

محورها

محیط کد نویسی

سیستم عامل ویندوز

سیستم عامل اندروید

  1. تولید قطعات آموزشی با موضوعات درسی (آموزشی و تربیتی) دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول و دوم با رویکردهای 1. تبیین بهتر مفاهیم؛ 2. تسهیل در فهم و انتقال مفاهیم  و 3. تعمیق مفاهیم مندرج در کتاب­های درسی
  •  
  •  
  1. تولید درس‌افزارهای آموزشی متناسب با موضوعات کتاب‌های درسی دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم.*
  •  
  •  
  1. تولید قطعات و  نرم‌افزارهای آموزشی با موضوعات پرورشی، دینی به ویژه معارف قرآنی و معارف انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش. **
  •  
  •  
  1. تولید قطعات و نرم‌افزارهایی در حوزه تربیت بدنی، سلامت و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی.***
  •  
  •  
  1. تولید قطعات و نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی آموزشی با تأکید بر مفاهیم درسی.
  •  
  •  
  1.  تولید قطعات آموزشی ویژه دانش آموزان بانیازهای خاص آموزشی
  •  
  •  
 

با عنایت به تغییرات انجام شده در کتاب های درسی و اتخاذ رویکردتوانمند سازی مخاطب در حل مسأله وتقویت روحیه فعالیت وابتکار در اغلب آنها، توجه به این رویکردها در تولید مواد و رسانه های یادگیری الکترونیکی مورد تأکید است. از شرکت کنندگان محترم انتظار می رود مواد و رسانه های تولید شده خود را پیرامون آن دسته از مفاهیم کتابهای درسی یک پایه یادوره تحصیلی که از نظر تدریس و یادگیری نیازمند توجه بیشتر بوده ویا جهت غنی سازی  نیازمند به کارگیری فناوری های آموزشی  هستند سامان داده ونسبت به تولید آن ها اقدام نمایند.

 

گزارش دبیر جشنواره

عرض سلام و ادب و احترام دارم، خدمت یکایک سروران ارجمند  و خیرمقدم عرض می‌کنم، خدمت میهمانان گرامی، معاون محترم وزیر، مدیران کل محترم ستادی، مدیر ان کل محترم آموزش و پرورش استانها و یکایک همکارن محترم سازمان پژوهش و  یکایک دست اندرکاران صدیق و خدوم نهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی  در تهران و سراسر کشور؛

به استحضار می‌رساند انتشار فراخوان نهمین جشنواره، در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ تولید محتوا با بهره‌گیری هوشمندانه از فناوری اطلاعات در فرآیندهای یادگیری و ایجاد زمینهء مناسب برای شناسایی و پرورش توانمندیهای معلمان، دانش‌آموزان، دانشجو معلمان و مدرسان در تولید مواد و رسانه ‌های یادگیری و درحقیقت، توانمندسازی مدرسه برای ایفای نقش اصلی در نیل به مطلوب جهت تولید و بهره‌برداری از مواد و رسانه‌های الکترونیکی صورت پذیرفته است.

از جمله محورهای مورد تاکید دوره نهم می‌توان به:

  1. تولید اجزا آموزشی با موضوعات درسی در پایه ششم ابتدایی و دوره‌ء متوسطه اول و دوم با رویکردهای
  1. تبیین تسهیل و تعمیق مفاهیم مندرج در کتاب‌های درسی
  2. تولید درس‌‌افزارهای آموزشی متناسب با موضوعات کتب درسی دوره‌ء ابتدایی، متوسطه اول و دوم.
  3. تولید اجزاء و نرم‌افزارهای آموزشیبا موضوعات پرورشی، دینی به ویژه معارف قرآنی و معارف انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش
  4. تولید اجزا و نرم‌افزارهایی در حوزه تربیت بدنی، سلامت و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی.
  5. تولید اجزاء و نرم‌افزارهای سرگرمی  و بازی اموزشی با تاکید بر مفاهیم درسی، اشاره نمود.

ضمناً توجه به مفاهیم

*سبک زندگی ایرانی اسلامی؛ محیط زیست؛ مهارتهای زندگی؛ حقوق بشر اسلامی؛ سیاست‌های جمعیتی؛ زیست فناوری؛ فناوری اطلاعت ارتباطات؛ تفکر و خلاقیت و نوآوری؛ اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی؛ معرفی حرفه‌ها و هنرها و جغرافیا  متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان‌ها و مناطق روستایی و عشایری نیازها و وظایف خانواده؛

**مضامین توحید،  نبوت، امامت، معاد، ولایت، مهدویت و تقویت ایمان، بصیرت دینی، فرهنگ نیکوکاری، تعاون، مشارکت پذیری و مشارکت‌جوئی، تقویت باور و روحیهء مسئولیت پذیری، تعمیق فرهنگ عفاف و حیا و ارزشهای انقلاب اسلامی

 

 

مشروح گزارش را در فایل پیوست مشاهده نمایید.

نظر خود را اعلام نمایید

Image CAPTCHA